لذا یافته های حاصل از این پژوهش می‌تواند در پیشگیری از طلاق، بالا بردن سطح آگاهی کارمندان از انواع باورهای ارتباطی می شود که میزان تعارضات زناشویی را کاهش دهد و سطح کیفی زندگیشان را افزایش دهد.

 

 

اهداف پژوهش

 

هدف اصلی

 

تبیین رابطه وابستگی به دیگران و باورهای ارتباطی با تعارضات زناشویی

 

اهداف جزئی

 

۱- تبیین رابطه وابستگی به دیگران و ابعاد آن با تعارضات زناشویی و ابعاد آن

 

۲- تبیین رابطه باورهای ارتباطی و مؤلفه های آن با تعارضات زناشویی و ابعاد آن

 

۳- تبیین نقش پیش‌بینی کنندگی تعارضات زناشویی بر اساس وابستگی به دیگران و باورهای ارتباطی.

 

فرضیه های پژوهش

 

۱- بین وابستگی به دیگران و ابعاد آن با تعارضات زناشویی و ابعادآن رابطه معنادار وجود دارد.

 

۲- بین باورهای ارتباطی و مؤلفه های آن با تعارضات زناشویی و ابعاد آن رابطه معنادار وجود دارد.

 

سؤال پژوهش

 

کدام یک از متغیرهای وابستگی به دیگران یا باورهای ارتباطی پیش‌بینی کننده خوبی برای تعارضات زناشویی می‌باشند؟

 

تعاریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق

 

تعاریف نظری

 

تعارض زناشویی

 

تعارض عبارت است از یک حالت هیجانی منفی که به علت ناتوانی در انتخاب دست کم یکی از دو هدف ناسازگار و سازگار به وجود می‌آید. به سخن دیگر تعارض زمانی پیش می‌آید که فرد نتواند دست کم از دو راه سازش پذیر یکی را انتخاب کند(یانگ و لانگ[۸]، ۲۰۰۶).

 

تعارض زناشویی از ناهماهنگی زن و شوهر در نوع نیازها و روش ارضای آن ها، خود محوری و اختلاف در خواسته ها، طرح های رفتاری در رفتارهای غیر مسئولانه در خصوص ارتباط زناشویی و ازدواج ناشی می شود(فرحبخش، ۱۳۸۳).

 

باورهای ارتباطی

 

در رویکرد شناخت درمانی بک بر فرضیه‌ها و باورهای موجود در طرح واره های شناختی زن و شوهر، تأکید شده است به نظر بک وقتی طرح واره های شناختی (باورها و فرضیه‌ها) تحت تأثیر تحریفات شناختی قرار می گیرند، حکم قاعده ها یا باورهای غیر منطقی را پیدا می‌کنند که این باورهای افراطی و بسیار مطلق باعث می‌شوند نظام تفسیری زوجین به صورت غیر منطقی و نادرست عمل کند و زن و شوهر در تعاملات خوددچار تعارض شوند(بک،ترجمه ، قراچه داغی، ۱۳۸۰).

 

وابستگی به دیگران

 

هر چیزی که به صورت اعتیاد یا عادت در می‌آید و تعادل روحی و روانی را بر هم می زند نوعی وابستگی است. وابستگی یعنی اینکه فرد کنترل زندگی خود را به دست دیگران می سپارد و یا وقتی به چیزی مثل پول و امثال آن وابستگی و تعلق خاطر دارد این بدان معنی است که شادی و ناشادی راپول تضمین می‌کند (وین دایر[۹]،۲۰۰۵).

 

تعاریف عملیاتی

 

تعارض زناشویی

 

میزان نمره ای است که فرد از پرسشنامه تعارض زناشویی ثنایی و دیگران (۱۳۸۷) کسب می‌کند. حداقل نمره ای که آزمودنی می‌تواند از این آزمون کسب کند، ۵۴ و حداکثر نمره ای که آزمودنی می‌تواند کسب کند ۲۷۰ می‌باشد. نمره بالا به معنای تعارض شدید و نمره پایین به معنای تعارض کم تفسیر می شود.

 

مؤلفه های مختلف تعارض زناشویی

 

۱- کاهش همکاری، که پرسش های ۴، ۱۲، ۱۸، ۲۵، ۳۴ این جنبه را می سنجد حداقل نمره ای که آزمودنی می‌تواند از این جنبه کسب نماید ۵ و حداکثر نمره ۲۵ می‌باشد.

 

۲- کاهش رابطه جنسی، که پرسش های ۵، ۱۳، ۱۹، ۳۵، ۴۰ این جنبه را می سنجد حداقل نمره ای که آزمودنی می‌تواند از این جنبه کسب نماید ۵ و حداکثر نمره ۲۵ می‌باشد.

 

۳- افزایش واکنش های هیجانی، که پرسش های ۶، ۱۴، ۲۰، ۲۷، ۳۶، ۴۲، ۴۹، ۵۱ این جنبه را می سنجد حداقل نمره ای که آزمودنی می‌تواند از این جنبه کسب نماید ۸ و حداکثر نمره ۴۰ می‌باشد.

 

۴- افزایش جلب حمایت فرزند که پرسش های ۹، ۲۲، ۳۱، ۳۸، ۴۴ این جنبه را می سنجد حداقل نمره ای که آزمودنی می‌تواند از این جنبه کسب نماید ۵ و حداکثر نمره ۲۵ می‌باشد.

 

۵- افزایش رابطه فردی با خویشاوندان خود که پرسش های ۸، ۱۵، ۲۱، ۲۹، ۳۷، ۴۳ این جنبه را می سنجد حداقل نمره ای که آزمودنی می‌تواند از این جنبه کسب نماید ۶ و حداکثر نمره ۳۰ می‌باشد.

 

۶- کاهش رابطه فردی با خویشاوندان همسر و دوستان که پرسش های ۱، ۲۳، ۳۲، ۴۶، ۵۰، ۵۳ این جنبه را می سنجد حداقل نمره ای که آزمودنی می‌تواند از این جنبه کسب نماید ۶ و حداکثر نمره ۳۰ می‌باشد.

 

۷- جدا کردن امور مالی از یکدیگر که پرسش های ۲، ۱۰، ۱۷، ۲۴، ۳۳، ۳۹، ۴۸ این جنبه را می سنجد حداقل نمره ای که آزمودنی می‌تواند از این جنبه کسب نماید ۷ و حداکثر نمره ۳۵ می‌باشد.

 

۸- کاهش ارتباط مؤثر که پرسش های ۳، ۷، ۱۱، ۱۶، ۲۶، ۲۸، ۳۰، ۴۱، ۴۵، ۴۷، ۵۲، ۵۴ این جنبه را می سنجد حداقل نمره ای که آزمودنی می‌تواند از این جنبه کسب نماید ۱۲ و حداکثر نمره ۶۰ می‌باشد.

 

باورهای ارتباطی

 

میزان نمره ای است که فرد از پرسشنامه باورهای ارتباطی ایدلسون و اپشتاین[۱۰] (۱۹۸۲) کسب می‌کند.

 

مؤلفه های مختلف باورهای ارتباطی

 

۱- باور به تخریب کنندگی مخالفت (D): که پرسش های ۱، ۶، ۱۱، ۱۶، ۲۱، ۲۶، ۳۱، ۳۶ این جنبه را می سنجد.

 

۲- توقع ذهن خوانی (M)، که پرسش های ۲، ۷، ۱۲، ۱۷، ۲۲، ۲۷، ۳۲، ۳۷ این جنبه را می سنجند.

 

۳- باور به عدم تغییر پذیری همسر © که پرسش های ۳، ۸، ۱۳، ۱۸، ۲۳، ۲۸، ۳۳، ۳۸ این جنبه را می سنجند.

 

۴- کمال گرایی جنسی (S) که پرسش های ۴، ۹، ۱۴، ۱۹، ۲۴، ۲۹، ۳۴، ۳۹ این جنبه را می سنجند.

 

۵- با ور ‌در مورد تفاوت های جنسیتی (MF) که پرسش های ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵ ، ۴۰ این جنبه را می سنجند.

 

وابستگی به دیگران

 

میزان نمره ای است که فرد از پرسشنامه وابستگی به دیگران ثنایی و دیگران (۱۳۸۷) کسب می‌کند. حداقل نمره ای که آزمودنی می‌تواند از این آزمون کسب کند، ۴۸ و حداکثر نمره ای که آزمودنی می‌تواند کسب کند ۲۵۰ می‌باشد. نمره بالا به معنای وابستگی زیاد به دیگران و نمره پایین به معنای وابستگی کم تفسیر می شود.

 

خرده مقیاس های وابستگی به دیگران:

 

۱-اتکا عاطفی به دیگران،که پرسش های

 

۴۷،۴۵،۴۳،۴۰،۳۸،۳۵،۳۳،۲۹،۲۶،۲۲،۱۹،۱۶،۱۵،۹،۷،۶،۳، این جنبه را می سنجد.

 

۲-فقدان اعتماد به خود،که پرسش های

 

۴۶،۴۴،۴۱،۳۹،۳۶،۳۲،۳۰،۲۷،۲۴،۲۳،۲۰،۱۹،۱۷،۱۳،۱۰،۵،۲، این جنبه را می سنجد.

 

۳-تأیید خودمختاری،که پرسش های

 

۴۸،۴۲،۳۷،۳۴،۳۱،۲۸،۲۵،۲۱،۱۸،۱۴،۱۱،۸،۴،۱،این جنبه رامی سنجد.

 

فصل دوم

 

ادبیات و پیشینه پژوهش

 

مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...