1. تعیین اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر شادکامی مردانی که در ‌گروه‌های آزمایشی شرکت نموده اند.

 

    1. تعیین اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر شادکامی زنانی که در ‌گروه‌های آزمایشی شرکت نموده اند.

 

    1. تعیین اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی مردانی که در ‌گروه‌های آزمایشی شرکت نموده اند .

 

    1. تعیین اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی زنانی که در ‌گروه‌های آزمایشی شرکت نموده اند .

 

    1. تعیین اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر رضایت زناشویی مردانی که در ‌گروه‌های آزمایشی شرکت نموده اند .

 

  1. تعیین اثر بخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر رضایت زناشویی زنانی که در ‌گروه‌های آزمایشی شرکت نموده اند .

 

۱-۵- فرضیات پژوهش

 

    1. آموزش گروهی انسانگرایی بر شادکامی مردانی که در ‌گروه‌های آزمایشی شرکت کرده‌اند نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون اثر گذار است.

 

    1. آموزش گروهی انسانگرایی بر شادکامی زنانی که در ‌گروه‌های آزمایشی شرکت نموده اند، نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون اثر گذار است.

 

    1. آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی مردانی که در ‌گروه‌های آزمایشی شرکت نموده اند، نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون اثر گذار است.

 

    1. آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی زنانی که در ‌گروه‌های آزمایشی شرکت نموده اند، نسبت بهگروه کنترل در مرحله پس آزمون اثر گذار است.

 

    1. آموزش گروهی انسانگرایی بر رضایت زناشویی مردانی که در ‌گروه‌های آزمایشی شرکت نموده اند، نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون اثر گذار است.

 

  1. آموزش گروهی انسانگرایی بر رضایت زناشویی زنانی که در ‌گروه‌های آزمایشی شرکت نموده اند، نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون اثر گذار است.

 

۱-۶- متغیرهای تحقیق

 

۱-۶-۱- متغیر مستقل آموزش گروهی با رویکرد انسانگرایی می‌باشد.

 

۱-۶-۲- متغیر وابسته باورهای ارتباطی، رضایت زناشویی، شادکامی می‌باشد.

 

۱-۶-۳- متغیر کنترل شامل سن، جنس، تحصیلات آزمودنی ها می‌باشد.

 

۱-۷- تعاریف نظری و عملی

 

۱-۷-۱- تعریف نظری

 

۱-۷-۱-۱- انسانگرایی

 

فلسفه ای که به مقام، امیال و اهمیت انسان بیش از سایر چیز ها معتقد است. نظریه ای قایل به اینکه انسان معیار تمام اشیاء است و هرچه در عالم وجود دارد باید نسبت به انسان سنجیده شود(پورافکاری، ۱۳۸۵). انجمن روان شناسان انسان گرای امریکا این نهضت را چنین تعریف ‌کرده‌است :

 

روان شناسی انسان گرا شیوه ای است که همه ی روان شناسی و نه حیطه ی خاصی از آن را در بر می‌گیرد و بر اصولی همچون احترام به ارزش های فردی، عدم تعصب نسبت به روش های پذیرفته شده ی دیگر و علاقه مندی به کشف جنبه‌های جدید رفتار انسان تکیه دارد. این مکتب روان شناسی بیشتر متوجه موضوعاتی است که در نظام و نظریه های موجود جای کمی را اشغال ‌کرده‌است، مانند عشق، خلاقیت، مفهوم خود، خویشتن سازی، تعالی من، متعالی شدن، استقلال، احساس مسئولیت، داشتن تجارب خوب، دارا بودن تجارب اوج . مهم ترین دغدغه های روانشناسی انسانگرا عبارت است از : توجه بیشتر به موجود انسانی، توجه به پرورش علایق و استعدادهای او، ایجاد رفاه بیشتر برای انسان، استفاده از روش های عقلانی برای حل مسایل انسانی، جستجوی روش‌هایی برای سوق دادن به سمت مسئولیت فردی و تأکید بیشتر بر کارکرد بهینه نسبت به آسیب شناسی در روانشناسی(نلسون– جونز، ۲۰۰۳).

 

۱-۷-۱-۲- باورهای ارتباطی

 

 

باورهای ارتباطی عبارت از تفکرات غیرمنطقی، پیش داروی ها و نگرش های منفی، باورهای غلط و غیرواقعی، تعصب های شخصی و برداشت منفی زوجین از یکدیگر است که در ایجاد و بروز اختلافات زناشویی مؤثر است(حیدری، مظاهری و پوراعتماد، ۱۳۸۴). از دیدگاه الیس(۱۹۸۷) تفکر غیر منطقی یعنی هر نوع فکری که موجد هیجان یا رفتار مخرب نفس و متلاشی کننده خود شده و نتایج آن اختلال در خوشی، شادمانی و تندرستی انسان می‌باشد (به نقل از ماکاوی[۱]، ۲۰۰۵).

 

۱-۷-۱-۳- رضایت زناشویی

 

الیس(۱۹۷۸) معتقد است که رضایت زناشویی احساسات عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده توسط زن یا شوهر است موقعی که همه جنبه‌های ازدواجشان را در نظر بگیرند. رضایت یک متغیر نگرشی است ‌بنابرین‏ یک خصوصیت فردی زن و شوهر محسوب می شود. هال[۲](۱۹۹۶) در تعریف رضایت زناشویی می نویسد :”رضایت زناشویی فرایند پیچیده ای است که با توجه به میزان تعارض و سهیم شدن در فعالیت هایی که با خرسندی و موفقیت در زندگی زناشویی همراه است توصیف می‌گردد”، همچنین لی مسترز آن را به ‌عنوان ظرفیت سازگاری و توانایی حل مسئله تعریف می‌کند.

 

 

 

 

۱-۷-۱-۴- شادکامی

 

شادکامی میزان رضایت و خرسندی از زندگی است، بعبارت دیگر یک شخص چقدر زندگی اش را آن گونه که پیش می رود، دوست دارد(ونهوون[۳]، ۱۹۹۴).

 

۱-۷-۲ تعاریف عملیاتی

 

 

 

۱-۷-۲-۱ آموزش گروهی انسانگرایی

 

تاثیر مجموعه فعالیت‌ها و مداخلاتی که به صورت آموزشی در جلسات آموزش به شیوه گروهی با رویکرد انسانگرایی به منظور افزایش رضایت از زندگی و شادکامی و کاهش باورهای ارتباطی انجام شد. دوره آموزشی ۱۲ جلسه بوده که در هفته ۱ بار و به مدت ۲ ساعت در دو گروه آزمایشی(۱- زوجین با همدیگر ۲- زوجین بدون حضور همسر) برگزار شد.

 

۱-۷-۲-۲ باورهای ارتباطی

 

منظور از باورهای ارتباطی نمرات به دست آمده از پرسشنامه باورهای ارتباطی(RBI)[4] می باشدکه به طور کلی میزان باورهای ارتباطی را می سنجد.

 

۱-۷-۲-۳ رضایت زناشویی

 

منظور از رضایت زناشویی نمرات به دست آمده از پرسشنامه فرم کوتاه رضایت زناشویی انریچ می‌باشد.

 

۱-۷-۲-۴ شادکامی

 

منظور از شادکامی در این پژوهش نمرات به دست آمده از پرسشنامه آکسفورد می‌باشد.به نظر می‌رسد موضوعات و اهداف مد نظر برای دستیابی به سلامت و بهداشت روانی در این نظریه با نیازهای زوج ها به یادگیری مهارت‌های مثبت و سازنده ارتباطی برای تبادلات و تعاملات سالم بین فردی و احساس رضایت زناشویی بیشتر ، همخوانی و هماهنگی دارد. نظر به رشد بسیار سریع رویکرد انسانگرایی در سایر کشورها و نیز گزارشات متعدد بر تاثیر آن در درمان ابعاد مختلف زندگی و زناشویی ، نیاز است تا این رویکرد درمانی در حیطه های مختلف ، درکشور ما نیز مورد آزمون قرار گیرد . وسعت و اهمیت کاربرد نتایج انسانگرایی ارزش این پژوهش را بیشتر روشن می‌سازد . از نتایج این پژوهش می توان در موارد زیر استفاده کرد :

۱٫مراکز مشاوره ی خانواده ۲٫ مراکز خدمات بهداشت روانی

 

۳٫سازمان آموزش و پرورش ۴٫ سازمان بهزیستی

 

فصل دومسیری در ادبیات تحقیق

 

“انسان آفریننده خویش است “

 

دکتر شریعتی

 

۲-۱- مقدمه

 

هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی، رضایت زناشویی و شادکامی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراهای شهر اصفهان می‌باشد. در این فصل به بحث و بررسی پیرامون مباحث نظری و پژوهشی در راستای اهداف تحقیق پرداخته می شود. نخست در بخش نظری، مفهوم انسانگرایی و تاریخچه انسانگرایی ارائه و سپس به بررسی مفهوم باورهای ارتباطی، رضایت زناشویی و شادکامی پرداخته خواهد شد و در نهایت تحقیقات انجام شده در این زمینه برشمرده می شود.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...