طرح پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل وآزمایش جدول ۱-۳

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گروه ها پبش آزمون متغیر مستقل پس آزمون انتخاب تصادفی آزمایش O2 X O1 R کنترل O1 _ O 2 R

۴-۳- جامعه ونمونه آماری وروش نمونه گیری تحقیق:

 

جامعه آماری را می توان این گونه تعریف کرد جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر ‌و افرادی که در

 

دریک مقیاس جغرافیایی مشخص(جهانی، منطقه ای، محلی یا مکانی) دارای یک یاچند صفت مشترک

 

باشندحافظ نیا، ۱۳۸۹).

 

جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کودکان پیش دبستانی ۵-۶ ساله شهرستان سرپل ذهاب در سال ۹۲-۹۳ است.

 

تعداد ۳۰ کودک پیش دبستانی حجم نمونه این پژوهش را تشکیل داده‌اند. که به شیوه نمونه های دردسترس انتخاب شده اند که ۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند و به دلیل اینکه گروه ها در یک سطح سنی قرار دارد و پیش آزمونی که انجام شده است افراد نمونه جفت سازی شده اند تعداد دو گروه یکسان می‌باشد. و با توجه به محدودیت در جمع‌ آوری اطلاعات و به ویژه در تحقیقات شبه آزمایشی گرد آوری وسیعی امکان پذیر نیست و برای افزایش دقت و اعتبار اقدام به نمونه گیری از گروه در دسترس به عمل آمد.

 

۵-۳- ابزار گردآوری داده ها:

 

ابزار گرد آوری داده ها مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان پیش دبستانی سال ۱۹۶۷ انتشار یافت و در خصوص کودکان ۴ تا ۶ سال می‌باشد فرم تجدید نظر شدۀ ۱۹۸۹ این آزمون نیز منتشر شده است. مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیش دبستانی شامل ۱۱ خرده آزمون است که به دو مقیاس کلامی و غیر کلامی و هوشبهر کل را محاسبه کرد. که در این تحقیق مقیاس کلامی مد نظر است. مقیاس کلامی شامل ۵ خرده آزمون اصلی اطلاعات، لغات، محاسبه عددی، تشابهات، درک مطلب و یک خرده آزمون مکمل (جمله سازی) است یعنی اگر آزمودنی در یکی از خرده آزمون ها شکست بخورد ویا آزمونگر، بنا به دلایلی به نتیجه یکی از خرده آزمون ها نتواند اعتماد کند، می‌تواند ازخرده آزمون مکمل یا پشتیبان استفاده کند.و این آزمونها بر حسب دشواری مرتب شده اند خرده آزمون جمله ها یک آزمون حافظه است که جانشین آزمون حافظۀ عددی ( فراخنای ارقام) در مقیاس کودکان شده است(‌از خوش،۱۳۸۷،ص۶۶).

 

پایایی:

 

آزمون در موقعیت ها و زمان‌های گوناگون دارای نتایج یکسان می‌باشد(سیف،۱۳۸۵،ص۷). پایایی آزمون برای هوش کلامی ۰۸۶/۰گزارش شده است برای تعیین و اعتبار این روش از روش دوباره سنجی استفاده شده است. در تحقیقی که شهیم و رضوی (۱۳۶۹) بر روی کودکان پیش دبستانی انجام دادند ۰۸۳/۰ درصد می‌باشد که به یکدیگر نزدیکترند و تفاوت قابل ملاحظه ای با هم ندارند.

 

روایی:

 

منظور از روایی این است که آزمون باید چیزی را اندازه گیری کند که برای آن ساخته شده است. به عنوان مثال، آزمونی ممکن است برای اندازه گیری میزان هوش ساخته شده باشد، ولی به غلط آن را به عنوان آزمون شخصیت معرفی کنند. گرچه امکان دارد این آزمون دارای اعتبار باشد، یعنی، در زمان‌های مختلف نتایج یکسان را ارائه دهد، ولی چون شخصیت را ارزیابی نمی کند، روایی ندارد(‌از خوش، ۱۳۸۷،ص۱۳). در تعیین درجۀ روایی مقیاس تحلیل چندی صورت گرفته که نتیجه آن نشانگر قابلیت استفاده از مقیاس به صورت ابزار مطمئن در سنجش هوش کودکان ایرانی است. وکسلر همبستگی زیر آزمون های مختلف را نشانه بر روایی آزمون خویش تلقی می‌کند بررسی این همبستگی ها نشان از آن دارند که زیر آزمون ها همه با هم همبستگی مثبت دارند و در عین حال زیر آزمون های کلامی همبستگی بیشتری نشان می‌دهد.

 

۶-۳- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها:

 

درپژوهش علمی، هر پدیده ای که مورد مشاهده، شمارش یا اندازه گیری قرار گیرد یک داده تجربی خوانده

 

می شود. برای آن که داده های تجربی از حالت یک مجموعه نامنظم و بیسامان به صورت یک مجموعه ای

 

نظام دار و متشکل در آوریم، لازم است آ نها را با بهره گرفتن از روش های معین، تلخیص، تنظیم، و طبقه بندی

 

کنیم و به صورت جداول و نمودارهای آماری نمایش دهیم. از وسایلی که پژوهشگران عموماً از آن برای ساز

 

مان دادن داده های خود استفاده می‌کنند، علم آمار است(هومن،۱۳۸۴).

 

۷-۳-۱- آمار توصیفی:

 

به منظور نمایش چگونگی ویژگی نمونه های مورد مطالعه در حوزه آمار توصیفی از شاخص مرکزی و پراکندگی «درصد، میانگین، انحراف معیار و ترسیم جداول فروانی» با هدف دسته بندی، آزمودنی ها از نظر ویژگی های مختلف و توصیف جامع آماری استفاده گردید.

 

۸-۳-۱- آمار استنباطی:

 

در این پژوهش برای آزمودن فرضیه‌ها از تحلیل کواریانس استفاده می شود تحلیل کواریانس ابزار مناسبی

 

برای کنترل تفاوت ها اولیه بین گرو ها است نقش تجزیه و تحلیل کواریانس آن است که ‌گروه‌های مورد

 

مقایسه را بر اساس یک یا چند متغیر کنترل کننده، یکسان می‌کنند زیرا پژوهشگر همیشهنمی تواند گروه

 

ها را برای مقایسه انتخاب کنند که در تمامی متغیرها به استثنای مورد مطالعه هم تراز یا یکسان باشند.

 

از آزمون کولموگوف اسمیرنف برای توزیع یک صفت با توزیعی که برای آن درجامعه مفروض است مقایسه می شود و نیز از آزمون ام باکس ولاندای ویکلز استفاده شده است.

 

تجزیه و تحلیل کلیۀ داده ها با بهره گرفتن از نرم افزارspss22 انجام می شود

 

فصل چهارم

 

تجزیه و تحلیل آماری

 

۱-۴- مقدمه فصل چهارم:

 

آمار زبان علم و منطق است. آمار علم جمع‌ آوری طبقه بندی و تجزیه و تحلیل داده ها به منظور تفسیر و معنا بخشیدن به آن ها‌ است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...